سفارش تبلیغ
صبا ویژن
... حبل المتین ...
شنبه 87 اسفند 10 :: 10:58 عصر ::  نویسنده : حسین


حتماً تا حالا با این صحبت ها روبرو شدین !؟

ترتیب سوره های قرآن در زمان رسول خدا (ص) اینگونه نبوده !

بعد از رحلت پیامبر ترتیب بعضی آیات جابجا شده و قرآن واقعی اون قرآنی که نزد امام زمان (عج) است و هنگام ظهور اون رو ارائه میکنه!

توی بعضی کتاب ها از جمله کتاب درسی دبیرستان نوشته شده در جنگی که در زمان اولین مدعی خلافت بقوع پیوست پس از شهادت 70 نفر از حافظان وحی به فکر جمع آوری قرآن افتادن و قرآن کنونی جمع آوری شد !

بعضی از این نظریه ها چنان در بین عموم جا افتاده که بعضی دوستان مذهبی ما از رد این صحبت ها تعجب می کنن و این انگیزه من رو برای ورود به این بحث بیشتر کرد و از شما دوستان عزیز هم تقاضا دارم که نظر خودتون را بعد از مطالعه بحث بنویسین تا در ادامه مطالعه روی این موضوع کمک بکنه.

مسجد دانشگاه تهران 

قرآن در آیه 82 سوره نساء می گوید چرا در قرآن تدبر نمی کنید تا به هماهنگی بین آن دست پیدا کنید.
تدبر به معنای فهم مقایسه ای است و هنگامی که دو شیء موجود باشه تدبر معنا پیدا می کنه و میشه اون رو تو قرآن به دو بخش تقسیم کنیم : 1- تدبر موضوعی 2- تدبر ترتیبی

اگه در تدبر بین سوره ها و آیات بین آنها هماهنگی دیده شد متوجه می شیم که این کتاب، کلامی بشری نیست و کلام الله است. پس طبق قرآن تدبر و فهم مقایسه ای قرآن باید منجر به پیدا کردن هماهنگی آیات و سوره ها بشه نه اینکه بگیم به هر حال ترتیب آن اینگونه نبوده و قرآن اصلی بدست امامان است و . . .

قرآن را نباید مانند مجموعه مقالات با سوره هایی با مضامین متفاوت نگاه کنیم بلکه باید مثل یک کتاب به اون نگاه کرد و خود قرآن گفته به آیاتش تکه تکه نگاه نکنیم بلکه رویکرد ما با اونها باید یه رویکرد جمعی باشه.

خداوند در قرآن فرموده " انا له لحافظون " و خداست که قرآن را حفظ می کند نه کسی دیگر و باز در سوره قیامه خداوند فرموده جمع قرآن با ماست.

میدونید سوره حمد اسم دیگه اون فاتحه الکتاب ذکر شده، خوب باید پرسید این اسم از کجا اومده ، این نامگذاری حکایت از یک کتاب میکنه که در اون زمان وجود داشته.

آیات تحدی خطاب به کافران گفته که اگه راستی صحبتتون رو می خواهید اثبات کنید که قرآن بشری است و آسمانی نیست 10 تا سوره مانند سوره های اون بیارید و این سوال مطرح میشه که اگه سوره ها جمع آوری نشده بود و مثلاً 60 سوره جمع آوری شده نباشه چگونه چنین آیه ای به رسول خدا وحی شده است.

                                                                   

روایاتی که در مورد سوره ها داریم مثلا ً هر کس سوره حمد را بخونه معادل اینه که کل قرآن رو خونده یا قرائت سوره توحید معادل ثلث قرآن حاکی از وجود کتابی شناخته شده در ذهن مردم اون زمانه و اگر قرآنی نبوده چطور این مقایسه را می تونستن انجام بدن.
طبق آنچه در تاریخ اومده چهار مصحف وجود داره (مصحف ابن مسعود ، کعب ، زید آخریش را هم یادداشت نکرده ام) اگه به اونها دقت کنیم می بینیم که بر اساس چینش کنونی قران هستن.

114سوره قرآن نظمی بین آنها وجود داره و سیری مشخص رو طی می کنن و مثلاً طبق یک تحقیق اینطور میتونیم به اونها نگاه کنیم :
مقدمه : سوره حمد که چکیده قرآن است.
فهرست تفصیلی : سوره بقره فهرست جامعی از مباحث تفصیلی قرآن را ارائه می دهد و هر کس فهرست را بفهمد انگار کل قرآن را فهمیده است.
فصل اول : سوره آل عمران تا توبه
فصل دوم : سوره یونس تا قصص
فصل سوم : سوره عنکبوت تا ق
فصل چهارم : سوره ذاریات تا ناس

این نوع نگاه به قرآن هدف اصلی از این بحثه که ناگزیر باید این نظریه رو که 13 ، 14 سال بعد از پیامبر قرآن کنونی جمع آوری شده . . . و بیش از 1000 سال بر بحث های قرآنی سیطره داشته را رد کرد که در چند دهه اخیر تحقیقات خوبی روی اون انجام شده است.

قرآن دو نوع نزول داشته است یکی دفعی ( اَنزلنا ) و یکی تدریجی ( نزّل ) . آنچه در شب قدر به رسول خدا نازل شد همین قرآن کنونی بود. پس رسول خدا غیر از انزال تدریجی یکبار به صورت دفعی قرآن را دریافت کرده و ترتیب سوره ها و آیات را می دانسته. پیامبر در یک مجلد یا زونکن مانندی هر کدام از آیات نوشته شده را در جای خودش قرار می داده و آن به همین ترتیب کنونی است.

در هنگام وحی 6 نفر تحت نظارت رسول خدا قرآن ها را روی کاغذ می نوشتن و یک نسخه هم نزد پیامبر باقی می موند تا از اختلاف بین نسخه های دست مردم جلوگیری کنه و معیار بقیه باشه. . به همان ترتیبی که رسول خدا سوره ها را جمع آوری و مشخص کرده بودن طبق وصیت پیامبر به امیرالمومنین (ع) بلافاصله پس از شهادت ایشان توسط حضرت علی (ع) صحافی گشت. این مصحف در خانه پیامبر نگهداری میشد تا زمانی که خلیفه سوم خواست قرآن ها رو تصحیح خط کنه و همه قرآن ها رو جمع کردن. در این زمان عایشه قرآنی آورد که به آن مصحف عایشه گفته میشه و میزان قرار گرفت و طبق اون قرآن های دیگر رو تصحیح کردن. عایشه که جزء کتاب وحی نبود و در واقع اون همون مصحف رسول خدا بود.

مجمع البیان شیخ طبرسی به اتفاق آراء شیعه و سنی در جامعیت ، استحکام مطالب شیوه ترتیب و تنظیم آنها منزلت خاص و جایگاه ویژه ای داره تا اونجا که محمد شلتوت رئیس سابق دانشگاه الازهر گفته : مجمع البیان در بین کتاب های تفسیری قرآن بی همتاست. در مجمع البیان در پایان هر سوره علت نظم آیات و سوره ها توضیح داده شده و مجمع البیان به وفق مقام جمعی قرآن نوشته شده است.

در البیان، آیت الله خویی به دلائل اربعه (کتاب – سنت - عقل – اجماع) اثبات کرده که قرآن در زمان رسول خدا جمع شده و باز به دلائل اربعه اثبات کرده که جمع قرآن در زمان خلفا صورت نگرفته .

آقای جعفر مرتضی آملی که محقق تاریخی است در تحقیقاتش با این موضوع برخورد می کنه و می گوید از اینکه چرا در جامعه به اشتباه چنین بحثی است که قرآن در زمان خلفا تنظیم شده متعجب شدم و اثبات کرده که قرآن در زمان رسول خدا جمع آوری شده .
علامه عسگری که در رابطه با اختلافات شیعه و سنی تحقیق می کنه باز به همین نتیجه رسیده .

آقای سید محمد باقر حجتی از اساتید دانشگاه در کتاب سی سال پیش خود گفته که قرآن در زمان خلیفه دوم و سوم جمع آوری شد اما 12 سال پیش از حرف خود برگشت و در صحبت با بعضی از بزرگان این را اثبات کرده .

کلاً 20 روایت وجود داره که گفته قرآن در زمان مدعیان خلافت (دومی و سومی) به شکل امروزی جمع آوری شد که اونها از 12 جهت همدیگر وا نقض می کنن.
اما با رد این حرف به دلیل تناقضات موجود یک سوال را آقای جوادی آملی مطرح کردن که حرف مشترک این ها جمع آوری قرآن در زمان خلیفه دوم و سوم است و اما پاسخ آن اینکه :

روایتی است که این رو هم نقض می کنه : به عثمان گفته شد چرا سوره توبه بعد از سوره انفال بدون بسم الله واقع شده ؟ در جواب گفت در مصحف رسول خدا دیدم.

ریشه کلمه مصحف را اینچنین نقل شده کردن که : در جنگی که برای فتح یمن بود خلیفه اول و دوم شکست خورده برگشتند... و گفتن در آنجا کتاب های صحافی شده را مصحف میگن بعدها هم مسلمانان هنگامی که قرآن جمع آوری شد به آن مصحف گفتن. مصحف به معنای صحافی و جمع شده است و روایات در خصوص مصحف بودن قرآن متواتر است.

اگر نظم سوره ها بشری بود باید چنین نظمی بین اونها دیده میشد و اگر به ترتیب سوره ها دقت بشه مثلاً فاصله بین چهار قل یا سوره هایی که اشتراکاتی دارند متوجه نظمی فراتر از نظم بشری خواهیم شد.
داستان اسلام آوردن خلیفه دوم اینگونه نقل شده است که در سال چهارم بعثت روزی خانه خواهر رفت و دید که کاغذی در دست اوست که سوره ای از قرآن بوده (مزمل یا مدثر) و متوجه شد که خواهرش اسلام آورده و خواست او را بکشد اما زمانی که خواهرش مفاهیم آنرا گفت، دلش را نرم کرد و او اظهار اسلام کرد. حالا کسی که از روی نوشته های قرآن ایمان آورده منطقی است که تا زمان خلافت او قرآن روی پوست و استخوان و . . . باشه و جمع آوری نشده باشه.

قرآن با (ال) می آید و القرآن می نویسیم که کتابی جمعی است بدون اختلاف در آن . اگر آیه ای و یا سوره ای جابجا شود دیگر آن قرآن نیست. قرآن ، مفاهیم آن ، و الفاظ آن هم وحی است. عظمت و لطافت قرآن در ترکیب اون قرار گرفته و اگر ترکیب اون کنار گذاشته بشه می بینیم که 28 تا حرفه و دیگر عظمتی نداره.

خلاصه مطلب اونکه نظریه ای که سالها مطرح بوده اکنون توسط محققین رد شده و با این نظریه عقیده بر اینکه تغییری حتی به صورت جابجایی در قرآن صورت گرفته باشه نوعی تحریف است و تحریف در قرآن جایی نداره زیرا خدا خود حافظ آن است و این را تضمین کرده است.

الحمدالله در پاسخ به این بحث ها تونستم خدمت حاج آقا الهی زاده ( محقق قرآنی و از شاگردان آیت الله جوادی آملی ) و همینطور حاج آقا صمدی آملی ( از شاگردان آقای حسن زاده آملی ) برسم و نظرات اونها رو بپرسم و همینطور در بحث های حضرات در این خصوص شرکت کنم و آنچه گذشت خلاصه ای از این بحث است.

ان شاء الله این بحث ها ما رو بیشتر با قرآن و مفاهیم اون آشنا کنه و همیشه عمل کننده به قرآن باشیم.




موضوع مطلب : قرآن, تحریف, روایت, تدبر

درباره وبلاگ

نویسندگان
حسین (91)
صفحات وبلاگ
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 119
بازدید دیروز: 180
کل بازدیدها: 1645623



>