سفارش تبلیغ
صبا ویژن
... حبل المتین ...
جمعه 86 بهمن 19 :: 1:48 عصر ::  نویسنده : حسین

 

این هم قسمت آخر شرح حکومت میانه روها از کتاب شیر و عقاب جیمز بیل امریکایی

 

 « هنری پرشت» در سفری که در اکتبر 1979 ، قبل از واقعه گروگانها به ایران داشت، موفق بود. او به همراهی « جان لیمبرت»، فارسی زبان آمریکایی، به یک مراسم نماز جمعه که « آیت الله منتظری»  در آن سخنرانی می کرد،  دعوت شدند. « پرشت» و کاردار« بروس لینگن» نیز با فرد فوق الذکر ملاقات کردند و پرشت هر دو ملاقات را دوستانه توصیف کرد.
دانشمندان که در میان سیاستگزاران از اعتباری  برخوردار بودند، استدلال می کردند که احتمال ندارد رهبران مذهبی شیعه مستقیماً در کار روزمره دولت دخالت کنند، اما به احتمال قوی ،  به عنوان نگهبان و راهنمای کلی در پشت صحنه باقی خواهند ماند. من جزو مدافعین پیشروی این استدلال بودم و تا آنجا پیش رفتم که در سال 1979 در مصاحبه ای با «.نیوزو. یک» مورخ 12 فوریه گفتم:« فکر نمی کنم (امام) خمینی رسماً در کار دولت دخالت کند، او به ویژه در مراحل اولیه، با نفوذ خواهد بود، اما بارها وبارها بر عهده گرفتن پست ومقام را تکذیب کرده است. » این نظریه که خیلی زود اشتباه بودن آن ثابت شد، براساس این حقیقت بود که از سال 1501 که اسلام شیعه ، مذهب رسمی ایران شد، هیچیک از روحانیون هرگز اداره دولت را بر عهده نگرفته بودند. ماهیت بی سابقه و نگران کننده انقلاب ایران به طور مؤثری غلط بودن  این درس تاریخی را ثابت کرد و بسیاری از ایران شناس ها را گیج نمود.

اعتقاد آمریکا به میانه روها، دولت را بر آن داشت که سیاست « حمایت محتاطانه » را پرورش دهد و تماس با نخبگان سیاسی جدید و متزلزل راکه در ایران بعد از پهلوی درحال ظهور بودند، افزایش داد. 

                                                                       

ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :

جمعه 86 بهمن 19 :: 12:30 صبح ::  نویسنده : حسین

 

اینم بخش سوم از مطالب کتاب شیر و عقاب جیمز بیل امریکایی در مورد اوایل انقلاب

 

 

 

زمانیکه « ولادیمیر کوزیچکین » ، دیپلمات شوروی و عامل عمده «ک. گ. ب »در تهران ، در اواسط سال 1982 به انگلیس پناهنده شد و فهرستی از چندصد نفر جاسوس  شوروی در ایران را به مقامات انگلیسی ارائه داد. «جمهوری اسلامی »، صدای رسمی جمهوری اسلامی ایران ، در ماه سپتامبر حزب توده را به شدت مورد حمله قرار داد و به « چوب گذاشتن در چرخ انقلاب » متهم کرد. اطلاعات « کوزیچکین»  در اختیار مقامات ایرانی قرار گرفت و بیش از یک هزار نفر از اعضای حزب توده که بسیاری از آنها قبلاً تحت نظر بودند ، دستگیر شدند. از جمله دستگیر شدگان « نورالدین کیانوری » ، دبیر کل با نفوذ حزب توده بود که علناً اعتراف کرد: این حزب ،خائن و جاسوس شوروی در ایران بوده است.
انقلاب در هم کوبنده درایران ، سیاست گذاران آمریکایی را  تکان داد و گیج و مبهوت برجای گذاشت.
سیاست گذاران حرفه ای آمریکا در وزارت خانه خارجه و در جامعه روشنفکران فوراً تلاش برای تدوین سیاست جدیدی در قبال انقلاب را آغاز کردند. آنان با چند مانع بزرگ مواجه شدند. نخست آنکه آمریکا به شکل حیرت آوری در مورد ایران بی اطلاع بود. دولت ، بازیگران اصلی را نمی شناخت و حتی فاقد درک ابتدایی در مورد قوه جنبشی انقلاب بود. « هنری پرشت » ، مسئول امور ایران در وزارت ـ خارجه در برنامه مورخ 20 ژوئیه به  بروس لینگن ، کاردار سفارت آمریکا  در تهران نوشت: « به زبان ساده ما فاقد هر گونه اطلاعات سیاسی و حیاتی ، فهرست گروههای سیاسی یا تصویر دقیقی از حیات کنونی ایران به شکلی که به طورروزمره رشد می یابد ، هستیم. نادانی و بی اطلاعی از وقایع ایران در اینجا بسیار زیاد است. کار مطبوعات آمریکایی زیاد خوب نیست، اما با توجه به  در دسترس نبودن گزارشی از سفارت، مجبوریم به خبرنگاران بی تجربه اتکا کنیم. ».

                                                                            

ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :

چهارشنبه 86 بهمن 17 :: 11:35 عصر ::  نویسنده : حسین

این هم قسمت دوم از کتاب شیر و عقاب دکتر جیمز بیل امریکایی که قولشو داده بودم.

« ابوالحسن بنی صدر » در سال 1933 در یک خانواده رو حانی شهر همدان به دنیا آمد. او بعد از تحصیل در دانشگاه تهران به پاریس رفت و در دانشگاه پاریس در رشته اقتصاد و علوم اجتماعی به تحصیل پرداخت.
بنی صدر درپاریس با « صادق قطب زاده » و « ابراهیم یزدی » که در حمایت از (امام) خمینی فعالیت می کردند ، آشنایی داشت. با وجود اینکه این دو نفر نسبت به بنی صدر مشکوک بودند و او را یک فرصت طلب آماتور سیاسی در نظر می گرفتند  ، اما هر سه برای حمایت از (امام) خمینی که نسبت به غرب کاملاً بی علاقه بود، کار می کردند. قطب زاده و یزدی در امریکا تجربه ای طولانی داشتند.
بنی صدر با (امام) خمینی به ایران بازگشت و قبل از آنکه در ژانویه 1980 به عنوان نخستین رئیس جمهور ایران انتخاب شود، با حمایت امام عضو شورای انقلاب ، مجلس خبرگان ، وزیر امور خارجه و وزیر دارایی شد. بنی صدر که پیش از این 70 درصد آراء را در انتخابات ریاست جمهوری به دست آورده بود، غافل از اینکه محبوبیت او عمدتاً از حمایت شخصی (امام) خمینی از وی ناشی می شد، اینطور پنداشت که مردم به او وکالت داده اند. وی در آخرین ماه های ریاست جمهوری خود بطور بی ثمر و به شکلی رقت آور ، تلاش کرد مردم ایران را با یک تفکر تعلیم دیده در پاریس که هیچ وجه مشترکی نداشتند جذب کند.

                                                                         

ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :

سه شنبه 86 بهمن 16 :: 11:26 عصر ::  نویسنده : حسین

 

همیشه امام رو با لباس روحانیت و در هیبت خاصی دیده بودم. وقتی این عکسو دیدم گفتم بد نیست اونو تو وبلاگ بذارم تا شما هم مثل من شاید جا بخورین! 

اینم عکس امام با تریپ لباس شخصی

 

 




موضوع مطلب : امام, خمینی, لباس شخصی
دوشنبه 86 بهمن 15 :: 11:14 عصر ::  نویسنده :

توی وبلاگ عباس دو تا پست باحال دیدم گفتم خالی از لطف نیست که لینکش رو بذارم اینجا.
اگه ندیدید... حتماً ببینید

امام و نامزد آلمانی
من نسکافه نمی خورم!




موضوع مطلب :
<   1   2   3   4   >   
درباره وبلاگ

نویسندگان
حسین (91)
صفحات وبلاگ
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 137
بازدید دیروز: 172
کل بازدیدها: 1641141



>