سفارش تبلیغ
صبا ویژن
... حبل المتین ...
دوشنبه 86 بهمن 15 :: 12:16 صبح ::  نویسنده : حسین

 

 

 

به مناسبت دهه فجر و ایام پیروزی انقلاب می خواهم کمی در مورد اوایل انقلاب و اون روزها بنویسم.
 این مطلب در مورد حکومت میانه روها در انقلاب که بخش اولش رو می بینید عیناً  از کتاب ( شیر و عقاب ) دکتر جیمز بیل امریکایی نقل می کنم که قضاوت شخصی ایرانی در اون دخیل نشده باشه.

حکومت میانه روها
نخستین مرحله انقلاب ایران از 5 فوریه 1979 که« آیت الله خمینی » ، « مهدی بازرگان » را به عنوان نخست وزیر انتخاب کرد تا 22 ژوئن 1981 که « ابوالحسن بنی صدر » از مقام ریاست جمهوری برکنار شد ، به طول انجامید ، این دوره بعد از نخست وزیری « شاپور بختیار » بود که دوره نخست وزیری او بی سرانجام ، کوتاه و همچنین بی فایده بود.
« آیت الله خمینی » در پنج فوریه 1979 ، یک مهندس 73 ساله را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد ، « مهدی بازرگان » ، بر خلاف بختیار ، از اعتبار مخالفت کامل با شاه برخوردار بود. و چند سال را نیز در زندان های شاه گذرانده بود. بازرگان که در سال 1906 در یک خانواده مذهبی به دنیا آمده بود ، در پاریس در رشته ترمودینامیک دکترا گرفت و قسمت اعظم انرژی فکری خود را صرف آشتی دادن دکترین اسلامی  و علوم معاصر کرد. او با حزب کمونیست توده مخالف بود و در دوره مصدق به عنوان رئیس شرکت ملی نفت ایران کار کرده بود. بازرگان با « آیت الله محمود طالقانی » ، « نهضت آزادی ایران » را تشکیل داد که ارائه دهنده ایده ها و پرسنلی بود که در انقلاب و در دولت موقت به ریاست بازرگان در 9 ماه دشوار سال 1979 ، نقش اصلی را ایفا کردند. « طالقانی » بویژه یک نیروی حساس و حیاتی در این مسیر بود ، زیرا مورد احترام فوق العاده علما بود. مرگ او در 10 سپتامبر 1979 ضربه ای مهلک به دولت بازرگان وارد آورد ، و شکست نیروهای میانه رو را تسریع کرد.
اعتبار انقلابی « بازرگان » و جذبه مردمی او ، بر اساس حمایتی بود که « آیت الله خمینی » از او می کرد ، وی و طالقانی هر دو روابط بسیار خوبی با « آیت الله خمینی» داشتند و (امام) خمینی به دلیل مخالفت قاطع آنها با شاه و اعتقادات مذهبی عمیق این دو نفر ، به آنها احترام می گذاشت ، اما زمانیکه درگیری بین میانه روها و تندروها شدت گرفت ، (امام) خمینی در پایان ، کنار نشست و ناظر غالب شدن تندروها بود. (امام) خمینی بعد از دو بار امتناع از پذیرفتن استعفای بازرگان ، سرانجام در پنجم نوامبر 1979 یک روز بعد از آنکه دانشجویان افراطی در سفارت آمریکا در تهران اقدام به گروگانگیری کردند ، استعفای او را پذیرفت. 

 

                                                                                                                    ادامه دارد... 




موضوع مطلب :

درباره وبلاگ

نویسندگان
حسین (91)
صفحات وبلاگ
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 85
بازدید دیروز: 158
کل بازدیدها: 1650558



>