سفارش تبلیغ
صبا ویژن
... حبل المتین ...
دوشنبه 86 بهمن 15 :: 12:16 صبح ::  نویسنده : حسین

 

 

 

به مناسبت دهه فجر و ایام پیروزی انقلاب می خواهم کمی در مورد اوایل انقلاب و اون روزها بنویسم.
 این مطلب در مورد حکومت میانه روها در انقلاب که بخش اولش رو می بینید عیناً  از کتاب ( شیر و عقاب ) دکتر جیمز بیل امریکایی نقل می کنم که قضاوت شخصی ایرانی در اون دخیل نشده باشه.

حکومت میانه روها
نخستین مرحله انقلاب ایران از 5 فوریه 1979 که« آیت الله خمینی » ، « مهدی بازرگان » را به عنوان نخست وزیر انتخاب کرد تا 22 ژوئن 1981 که « ابوالحسن بنی صدر » از مقام ریاست جمهوری برکنار شد ، به طول انجامید ، این دوره بعد از نخست وزیری « شاپور بختیار » بود که دوره نخست وزیری او بی سرانجام ، کوتاه و همچنین بی فایده بود.
« آیت الله خمینی » در پنج فوریه 1979 ، یک مهندس 73 ساله را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد ، « مهدی بازرگان » ، بر خلاف بختیار ، از اعتبار مخالفت کامل با شاه برخوردار بود. و چند سال را نیز در زندان های شاه گذرانده بود. بازرگان که در سال 1906 در یک خانواده مذهبی به دنیا آمده بود ، در پاریس در رشته ترمودینامیک دکترا گرفت و قسمت اعظم انرژی فکری خود را صرف آشتی دادن دکترین اسلامی  و علوم معاصر کرد. او با حزب کمونیست توده مخالف بود و در دوره مصدق به عنوان رئیس شرکت ملی نفت ایران کار کرده بود. بازرگان با « آیت الله محمود طالقانی » ، « نهضت آزادی ایران » را تشکیل داد که ارائه دهنده ایده ها و پرسنلی بود که در انقلاب و در دولت موقت به ریاست بازرگان در 9 ماه دشوار سال 1979 ، نقش اصلی را ایفا کردند. « طالقانی » بویژه یک نیروی حساس و حیاتی در این مسیر بود ، زیرا مورد احترام فوق العاده علما بود. مرگ او در 10 سپتامبر 1979 ضربه ای مهلک به دولت بازرگان وارد آورد ، و شکست نیروهای میانه رو را تسریع کرد.
اعتبار انقلابی « بازرگان » و جذبه مردمی او ، بر اساس حمایتی بود که « آیت الله خمینی » از او می کرد ، وی و طالقانی هر دو روابط بسیار خوبی با « آیت الله خمینی» داشتند و (امام) خمینی به دلیل مخالفت قاطع آنها با شاه و اعتقادات مذهبی عمیق این دو نفر ، به آنها احترام می گذاشت ، اما زمانیکه درگیری بین میانه روها و تندروها شدت گرفت ، (امام) خمینی در پایان ، کنار نشست و ناظر غالب شدن تندروها بود. (امام) خمینی بعد از دو بار امتناع از پذیرفتن استعفای بازرگان ، سرانجام در پنجم نوامبر 1979 یک روز بعد از آنکه دانشجویان افراطی در سفارت آمریکا در تهران اقدام به گروگانگیری کردند ، استعفای او را پذیرفت. 

 

                                                                                                                    ادامه دارد... 




موضوع مطلب :
یکشنبه 86 بهمن 14 :: 11:58 عصر ::  نویسنده : حسین

 

 

 

والفجر ... سوگند همیشه برپا و برجای ازلی خداوند است که نوید بخش پگاه روشن پیروزی ، در افق جهاد امتهاست.
و ... "بهمن" ماه شوریدگان دلداده ای است که سرمست از کلام و پیام پیر جماران ، خود را به خط خون و آتش زدند و گل تکبیر را در همه جای این میهن شکوفاندند...
الله اکبر
امام آمد...
اجرای قرآن را آورد،
و تجدید بنای دین را،
و شکوه مذهب را،
و عظمت مسلمین را،
و غرور سرخ شیعه را،
و اعجاز قرآن را،
و کتاب شهادت را،
و نستوهی و استواری امت اسلام را،
و تبلور عینی مکتب را، به ارمغان آورد...
آری ... امام آمد... امام آمد و از قطره دریا ساخت، و از دل دقیقه، قرنی بیرون آورد، و زمام زمان را به دست گرفت و مهار تاریخ را در کف مستضعفان مومن قرار داد و غرور ابر قدرت ها در هم شکست و شکوه شهادت را، چنان پتکی بر مغزهای افیونی مستکبران مبهوت کوبید و با قداست (قدس و قبله)، کاخهای سفید و سرخ را تحت الشعاع قرار داد و ترسیمی از راه بزرگ "کربلا تا قدس" ارائه کرد...
امام آمد...
و پاکی پیامبران و ایمان امامان را به یادها آورد
امام آمد و فتح مکه را در خاطره ها زنده کرد
و اعجاز احیاگر عیسای مسیح را
و ید بیضای موسای کلیم را
و سفینه نجات نوح را
و عصای سحر آسای فرزند عمران را
و تبر توحیدی ابراهیم بت شکن را
سلام بر بهمن خونین
سلام بر آن روزهای خدایی و جاودان


                                                                                          از نشریه عبرت های عاشورایی   




موضوع مطلب :
دوشنبه 86 تیر 25 :: 2:28 عصر ::  نویسنده : محمدحسن

 

در کشور عشق مقتدا خامنه ایست ***  فرماندهی کل قوا خامنه ایست

 

    دیروز اگر عزیز مصر یوسف بود ***  امروز عزیز دل ما خامنه ایست


صلوات 




موضوع مطلب : آیت الله, خامنه ای, رهبر, صلوات
<   1   2   3   4   
درباره وبلاگ

نویسندگان
حسین (91)
صفحات وبلاگ
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 18
بازدید دیروز: 201
کل بازدیدها: 1648387



>